Kan du holde balancen?

ballance - elefant på bold - billede

… eller vil du gerne vide, hvordan du gør?

At holde balancen handler om, hvordan du ta`r dit 2. skridt ved hjælp af din GPS … din gode personlige successtrategi.

En forudsætning for at dit 2. skridt skal lykkes er dog, at du har udført det første skridt: Find vejen til din fremtidige hverdag via din GPS.

Det er ligeledes vigtigt, at du starter på dit 3. skridt i en uge, hvor du har god tid og erudhvilet som muligt.

Ved dit 2. skridt sætter du dig nogle korte delmål omkring den realistiske aktivitet, som du var motiveret for og valgte at arbejde med i forbindelse med dit første skridt.

Lad os fortsætte eksemplet fra sidste indlæg, hvor du gerne vil kunne gå noget længere og ikke nøjes med konstant at gå 20 % mindre end det, du faktisk formår. Men du vil også gerne stadigvæk sikre dig succesfulde gåture, som ikke forøger dine smerter. Således er dit delmål altså at øge din udholdenhed.

Du skal nu lægge en plan. Du kunne for eksempel beslutte, at du hver formiddag mandag, onsdag og fredag vil gå 4 km + ekstra 100 m. Samt at du efter hver gåtur vil holde en pause på en halv time, hvor du spænder af ved at lytte til en afspændingscd.

Når du over (kort eller lang) tid har vænnet dig til dit nye aktivitetsniveau på 4,1 km gåtur, er du parat til igen at øge din aktivitetsdistance med yderligere 100 m. Det lyder måske ikke af meget, men husk at det er vigtigt, at du kun tàr små skridt, hvis du vil være sikker på at opnå – og bibeholde – succes.

Du ved, du har vænnet dig til dit nye aktivitetsniveau, når du i din krop ikke kan mærke nogen forskel på, om du har gået 4 km eller 4,1 km.

Hver gang du øger din distance, bruger du samme ovennævnte procedure.

Således øger du gradvis dine gåture med 100m, indtil du når op på dit optimale aktivitetsniveau for gåture. Altså et gåturs-niveau, hvor du hverken er overaktiv eller underaktiv.

Men husk at det er vigtigt, at du hele tiden skifter imellem aktivitet (her = gåtur) og pause.

Det er nemlig i dine pauser, at din krop restituerer sig og bliver stærkere, efter at du har opbygget og styrket den via aktivitet.

Det er også vigtigt, at dine pauser hverken er for lange eller for korte. Det er dig, der i din krop kan mærke, hvornår du er for over- eller underaktiv. Kunsten – og din udfordring – er at finde den magiske balance: hverken for lidt eller for meget = lige tilpas! Og det giver dig for øvrigt også en rigtig god mulighed for at øve dig i tålmodighedens kunst … som du både her og fremover får meget brug for.

Mens du er aktiv, kan du forvente, at nogle af dine muskelgrupper skaber lidt ubehag i din krop. Speciel i begyndelsen. Det er vigtigt, at du lærer at skelne imellem, hvad der dine sædvanlige smerter, og hvad der skyldes, at dine muskler bliver brugt og dermed bliver stærkere.

Det er også vigtigt, at du i forbindelse med din valgte aktivitet bruger de kropsdele, der frembringer færrest smerter hos dig. Hvis dine smerter er mest markante i benene, så er det nok en god ide at vælge at starte ud med en anden aktivitet end gåture, hvor du specielt bruger benene meget. Når du vælger at bruge de kropsdele, der giver dig mindst smerte ved bevægelse, styrker du resten af din krop. De stærke dele af din krop styrker indirekte dine svagere og mere smertefulde områder i din krop.

Selv om det er fristende, så undlad at være mere aktiv på dine ”gode” dage. Undlad ligeledes at være mindre aktiv på dine “dårlige” dage. For ellers fjerner du dig fra din balance og skaber i stedet over- og underbalance. Og det kan dine smerter ikke li`.

Bliv ikke forbavset over tilbagefald. Det tager tid at skabe nye vaner. Det vigtigste er at ”rejse sig igen” … blive ved … og ved … igen … fastholde din nye adfærd … om nødvendigt i længere tid på et lavere aktivitetsniveau.

 

snurretop - billede 2 - flot

Hvad mon din største udfordring er ved at holde balancen?

 

hånd der peger - billedetegning Næste indlæg handler om, hvordan du kan fortsætte din udviklingsproces ved at tage nok et skridt henimod at skabe balance i din hverdag.

Tag dit næste skridt: Kan du se lyset?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *