Hvordan går det med (lige)vægten?

vægtskåle- billede - måske til sundhed

En forudsætning for at du kan skabe dig din langsigtede aktivitetsbalance er, at du har udført de tidligere nævnte skridt: Find vejen til din fremtidige hverdag via din GPS, Kan du holde balancen? Samt: Kan du se lyset?

Brug nu dine skriftlige svar på spørgsmålene fra sidste indlæg, Kan du se lyset?

Du skal nu til at planlægge en, for dig, god (normal) uge, hvor du tilgodeser dine og din krops behov. Hvor du fjerner dig fra under-/overaktivitet og i stedet med små skridt nærmer dig din  optimale balance.

Sådan gør du  … 

10-aars-kalender

  • Lav din planlægning for én (normal) uge
  • Inddrag de aktiviteter og pauser, der giver dig energi og overskud
  • Når du skal lave energikrævende – og måske ikke så spændende – aktiviteter (som for eksempel støvsugning, strygning, havearbejde), så del aktiviteterne op i små bidder.
  • Indlæg pauser der er afstemt efter, hvor meget aktiviteten belaster dig.
  • Du skal helst ikke lave mere end én meget energikrævende og belastende aktivitet dagligt.
  • Sørg for at planlægge at gøre noget, du nyder , mindst én gang hver dag. Gerne tre eller flere gange dagligt. Nydelserne skal overvejende være sunde og kan være af kortere eller længere varighed.

Fortsæt med at justere i din planlægning. Justèr indtil du nu synes, at din planlægning ”funker”. Gør god plads til det uforudsete – som altid kommer.

Lav din plan realistisk og afpas den i forhold til resten af din eventuelle familie.

Du ved, at din planlægning virker, når du følger den.

Du ved, at det er en god uge, når du oplever,

  •   at dine smerter ikke stiger
  •   at du måske har færre smerter
  •   mindre træthed
  •   at du er mere energifyldt
  •   at du har flere positive tanker og følelser
  •   at din adfærd er mere hensigtsmæssig
  •   at relationer udtrykker, at de både ser og oplever dig positivt                 anderledes

solskinsbillede over vand - gult

I stedet for at skabe dig en hverdag i balance ved at planlægge dine aktiviteter, være god ved dig selv, tage hensyn til dig og din krop, kan du også vælge bare at gøre, som du plejer … så får du også det ud af det, som du plejer …

Er det dèt, du vil?

Beslutningen er din – og kun din!

Det er dig, der er eksperten på, hvad der virker mest optimal lige præcis for dig!  Så du har det bedst muligt … din situation taget i betragtning.

cartoon-light-bulb-17648518   Vidste du for resten …

… at når man kontrollerer og styrer det, man kan, får man mere energi og         overskud?

… at du ikke altid kan kontrollere og styre dine smerter. Men du kan altid styre           den måde, du forholder dig til dine smerter?  Og som du forholder dig           formes dit liv. Hvilket afspejler sig både i dine tanker, følelser, krop og                   adfærd!

hånd der peger - billedetegning I næste indlæg vil du få en hjælpende hånd til, hvordan du kan holde din motivation oppe til at blive ved  … og blive ved … og blive ved … med at følge og eventuel justere balancen i dit hverdagsliv.

Du er velkommen til at bidrage med dine kommentarer eller spørgsmål omkring dine udfordringer og det udbytte, du har opnået ved at følgende mine 4 omtalte succesfulde trin:  Find vejen til din fremtidige hverdag via din GPS. Kan du holde balancen? Kan du se lyset? Hvordan går det med (lige)vægten?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *