How are you?

smerteskala

 

… ja, hvordan har du det egentlig?

Hvis du har kroniske smerter, er du nok tilbøjelig til at sige …

… ”Jeg har altid ondt; jeg har smerter konstant … hele døgnet!”

 

Og det er både rigtigt og forkert!

 

Det er rigtigt, fordi det er din egen personlige (subjektive) oplevelse heraf.

 

Min påstand er imidlertid, at det (også) er forkertdu oplever ikke konstante smerter 24/7.

 

 

Jeg vil påstå, at der er daglige tidspunkter – af kortere eller længere varighed – hvor du ikke oplever dine smerter.

 

For eksempel hvis du et øjeblik bliver afledt fra dine smerter ved, at du får et kærligt kram fra dit barn.

Eller hvis din opmærksomhed fanges af en uhyggelig begivenhed, der vises på TV.

Eller du formår for en stund at aflede dig selv fra smerterne ved at surfe på nettet.

Godt nok er det måske kun i små, korte intervaller i løbet af dagen, hvor du ikke oplever smerter, fordi opmærksomheden henledes på noget andet.

Men tidspunkterne er der.

 

Og tænk hvis du kunne skabe dig en masse små intervaller af den slags …stunder uden smerter!

 

Hvem ved, måske er der en sandhed i de gamle, kloge ord: ”Mange bække små skaber en stor å …”

 

Men du skal ikke bare tro på, hvad jeg siger.

Check mig ud!

Se om jeg har ret.

Ikke fordi jeg vil hà ret, men fordi jeg gerne vil henlede din opmærksomhed på, at dine kroniske smerter garanteret varierer over tid.

I et eller andet omfang.

Måske i et stort omfang.

Måske i et lille.

Der er store individuelle forskelle.

 

Er du villig til at afprøve, om der er hold i min ovennævnte påstand?

Så er det nødvendigt, at du flere gange dagligt registrerer, hvordan du har det.

Ellers ved du jo ikke, hvordan du har det!

Altså: registrerer din trivsel.

 

Umiddelbart lyder dette måske besværligt. Men jeg er stødt på en super-nem app. til din smartphone (som jeg så håber, du har …).

 

Appen hedder pudsig nok ”How are you?”

 

Via appen kan du ved hjælp af forskellige udgaver af smileys registrere dit daglige +/- velvære.

Din trivsel kan du følge både dagligt og månedligt via en kalender og en graf.

Der kommer dagligt påmindelser via sms, der lyder: ”How are you?”.

Du tager derefter lige et check på dig selv:

hvordan er dine tanker (fx positive, negative osv.), dine følelser (fx triste, vrede, glade, osv.), dine fornemmelser i kroppen (fx hvor stærke/svage er dine smerter på en skala fra 0 -10/ hvor veltilpas fornemmes din krop), samt hvad laver du lige nu (fx ligger på sofaen, går tur, tørrer støv af osv.).

På appen vælger du nu en pasende smiley ud fra din samlede vurdering af ovennævnte check på dig selv.

Jeg anbefaler, at du vælger at tage et (ovennævnt) check af dig selv flere gange om dagen.

Mindst 3 (for eksempel morgen, middag, aften).

Når du har øvet dig nogle gange, kan hver af dine check gøres under 2 minutter (jeg har checket 🙂 ).

Appen er dansk og kan købes for 13kr.

Den kan downloades fra Appstore både til Iphones og smartphones, der anvender android.

Læs mere HER.

 

I mit næste indlæg vil du få nogle tips til, hvordan du tàr endnu et skridt til at hjælpe dig selv til at skabe dig en bedre hverdag – selv om du har smerter.

I den forbindelse kan det være godt for dig at vide, hvornår du oplever flest kontra færrest smerter.

 

bright-idea-light-bulb-mascot-10684077         

P.S.: Hvis du ikke har en smartphone – og således ikke kan downloade appen, kan du i stedet registrere dit +/- velbefindende for eksempel i en kalender med timeinddeling.

Skriv 3 gange om dagen hvordan du har det på en skala fra 0 – 10, for eksempel hvor 0 er lig med velvære (altså smertefri), 5 er middel velvære (altså nogle smerter) og 10 er største grad af ubehag (altså mange smerter).

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *