Find vejen til din fremtidige hverdag via din GPS…

gps billede 2 - godt - på skrå

 

…om hvordan du via din GPS, din gode personlige successtrategi, tager dit næste succesfulde skridt til selv at skabe dig et bedre hverdagsliv … dine smerter til trods

strategi-billede - ok

Hvis du har læst mine tidligere blogindlæg ved du nu, hvad kroniske smerter er – og ikke er. Du har lært noget om, hvor vigtig det er dagligt at spænde af, fordi din smertefyldte krop hele tiden spænder op, netop fordi du har smerter. Du har lært noget om, hvordan du selv kan skabe små sikre synlige successer og lave dine ændringer ved at tage små skridt ad gangen. Du ved for eksempel, at en passende mængde søvn er vigtigt, og du har nu nogle redskaber, du kan vælge at bruge, hvis du har behov for at justere din søvn. Du har fået nogle tips til hvad du bare skal gøre hvis du vil bevare status quo: INGEN smertelindring. Og hvad du kan gøre, når du overvældes af trælse følelser som for eksempel vrede. Du har fået et link til et redskab, der kan hjælpe dig til dagligt at registrere, hvordan du egentlig har det. Ind imellem er mine indlæg blevet understøttet dels af andre personers kloge ord, dels blevet krydret med lidt humor (som kan være nødvendig for at kunne holde hverdagen ud; et emne jeg på et senere tidspunkt vender tilbage til).

2 skridt i sandet

Nu er det på tide at tage dit næste skridt nemlig, at du finder din personlige balance i dit aktivitetsniveau, så du ikke konstant svinger imellem at være alt for meget aktiv og alt for lidt aktiv.

Måske du genkender denne situation: du er stædig og for overaktiv. Du negligerer dine smerter og fortsætter bare med dine arbejdsopgaver (som for eksempel at gøre hele huset rent på én gang). Nu vil du altså være færdig. Du har jo førhen kunnet klare alt dette, så nu må du da for pokker snart kunne det samme igen. Hvor svært kan det være! Smerterne forsvinder jo ikke, så du kan jo lige så godt fortsætte!  Når du så endelig er færdig med opgaverne – er du også selv helt færdig. Du er skuffet over dig selv: at det tog så lang tid, at du ikke kunne klare opgaverne uden, at smerterne blev værre. Smerterne er så slemme, at du ligefrem bliver nødt til at gå ind og lægge dig – måske endda i flere dage – fordi du kan ikke holde til snart at lave noget som helst. Sådan føles det i hvert tilfælde.  Du er måske vred, skuffet over dig selv, ked af det. føler dig magtesløs og aner ikke, hvordan du skal få dit liv og din hverdag til (igen) at hænge sammen. Du kan ikke genkende dig selv. Sådan plejer du ikke at være!

Eller også har du det måske på en helt anden måde: du orker ikke at foretage dig noget som helst. Du ligger enten på sofaen eller i sengen det meste af dagen. Du er så træt, så træt. Det gør så ondt. Dine muskler svækkes, og du føler dig svagere og svagere. Du overvældes af negative tanker: ”Hvorfor skulle det her ske for mig?”, ”Det bliver aldrig bedre!”, ”Hvordan skal det gå fremover – har jeg i det hele taget nogen fremtid?”, ”Er livet i det hele taget værd at leve, hvis mine smerter aldrig forsvinder?”

Som svar på det sidste spørgsmål kan jeg bekræfte, at livet er værd at leve – også selv om du har smerter. Det kan jeg jo nemt sige, når det ikke er mig, der lider af kroniske smerter. Og du skal da heller ikke ”bare” tage mine ord for gode varer. Læs HER hvad nogle af mine klienter har fået ud af at arbejde med, hvordan de bedre kan håndtere deres smertesituation, og hvordan deres liv er blevet meget bedre. Selv om de stadig har smerter!

Nu er tiden inde til, at du også får 4 tips, der kan hjælpe dig til at skabe dig en bedre hverdag. Disse tips hjælper helt sikkert. Hvis du bruger dem! Du får det første tip i dag. De sidste følger i de kommende indlæg.

4 trin til at skabe en bedre balance i dine daglige aktiviteter – tag èt skridt af gangen. Her får du det første trin:

1) Vælg én – og kun én – realistisk aktivitet, du er motiveret til at arbejde med. Det kan for eksempel være en hobby, en huslig opgave, en gåtur, at være mere social eller noget helt andet. Sørg for at du vælger at arbejde med noget, du er sikker på, bliver en succes. Du skaber selv dine egne små sikre skridt

Start med at være så veludhvilet som muligt.

 Find herefter dit grundlæggende aktivitetsniveau. Det gør du ved at                observere, hvor meget du kan holde til uden, at dine smerter i kroppen                    forværres. Det vil sige, at mens du udfører din valgte aktivitet, er du hele tiden opmærksom på, hvordan du har det fysisk i kroppen, og hvordan du har det følelsesmæssigt. Bliv ikke overrasket hvis din hjerne vil mere end din krop synes er rart og godt. Men stop alligevel før din smerter bliver værre.

 Beslut dig nu for en realistisk mængde daglig eller ugentlig tid, du vil bruge på aktiviteten, du har valgt at arbejde med.

Skriv din beslutning ned: valg af aktivitet + ugedag(e) + ca. klokkeslæt.

Når du har udført den aktivitet, du har besluttet dig for, registrer du din                  daglige/ugentlige aktivitet i en kalender under ugedag og tidspunkt. Skriv samtidig både hvordan du har det fysisk i kroppen og følelsesmæssigt (brug for eksempel appen How are you? hertil)  Men – og dette er VIGTIGT: sæt dit daglige/ugentlige grundlæggende aktivitetsniveau  ca. 20% lavere, end du vurderer det til. For eksempel hvis du vurderer, at du kan klare at gå en tur på 5 km uden at dine smerter forværres, så nøjes med at gå en tur på kun 4 km. Når du vælger dit lavere grundlæggende                    aktivitetsniveau sikrer du dig selv små succesfulde skridt … hver gang … også på de ”dårlige” dage, hvor dine smerter driller … og hvor du på trods af smerter vælger at udføre den aktivitet, du har aftalt med dig selv.Succes skabes når, du holder dine aftaler med dig selv … uanset hvad. For det har du aftalt!

bright-idea-light-bulb-mascot-10684077

Der er en grund til, at folk ikke når deres mål: de ta`r ikke det første skridt!. Hvad venter du egentlig på? Det er nu – i dit beslutningsøjeblik – at du former din fremtidige hverdag. Gør dig klar til at tage dine næste succesfulde skridt til at skabe dig en bedre hverdag. Husk at en rejse på tusind mil begynder med det første skridt! Og uden forsøg, ingen fremskridt!

hånd der peger - billedetegning De næste skridt vil hjælpe dig til at sætte dels kortsigtede, dels langsigtede mål omkring dit aktivitetsniveau i dit hverdagsliv.

Tag dit næste skridt: Kan du holde balancen?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *