9 motivationstrin til at skabe holdbar forandring

sommerfugl095

Din motivation er afgørende for, at du kan skabe dig den forandring, du virkelig vil. Giv dig selv en hjælpende hånd til at ændre det, du selv har magt over.  Overvej ….

1)    Hvad er dine ressourcer? 
Dine ressourcer kan for eksempel være dine gode, stærke, personlige egenskaber, kompetencer, sociale relationer, din økonomi,  bolig, dit job

2)    Hvordan kan du bruge dine ressourcer i forhold til at skabe din forandring? 
Overvej hvordan du kan styrke din egen, vedholdende handlekraft ved hjælp af dine ydre og/eller indre ressourcer.

3)    Hvordan kan mennesker i dine omgivelser støtte dig? 
Har du brug for opmuntring, ros og anerkendelse? Eller måske et lyttende øre, praktisk hjælp eller?

4)    Hvad plejer du at gøre for at komme godt igennem dine udfordringer? 
Tænk på tidligere tidspunkter i dit liv, hvor du med succes gennemførte ændringer. Overvej  hvordan du  gjorde. Om du har et bestemt mønster eller en virkningsfuld strategi.

5)    Overvejer du stadig, om du vil? 
Måske føler du modstand inde i dig: du både vil og vil ikke. Her er det vigtigt at afdække fordele og ulemper ved at ændre/ikke at ændre noget? Tænk over konsekvenserne på kort sigt/på langt sigt. Afklar hvad du er i tvivl om.

6)    Har du planlagt og forberedt dig godt nok? 
Check om du har sat dit niveau realistisk. Mennesker har forskellige grænser. Derfor er det vigtigt, at du måler dig og din udvikling med dig selv og ikke bruger din energi på  at sammenligne dig med andre. Fortsæt undervejs i hele processen med at sikre et – for dig – tilpas niveau. Det gi`r mulighed for daglig succes.

7)    Er du parat til at handle NU? 
Parathed er et spørgsmål om prioritering. Inde i dig skal du opleve, at dette her er nødvendigt = det allervigtigste lige NU. Hvis du starter, før end du er parat, bedrager du dig selv.

8)    Kender du dine risici for tilbagefald? 
Succesfulde skridt er ingen garanti mod tilbagefald. Forvent tilbagefald. Det er normalt. Rejs dig igen. Tilbagefald demotiverer. Men tilbagefald er ikke det sammen som, at du bliver nødt til at give op.

9)    Har du en nødplan? 
Tilbagefald kan i stedet ses som en erfaring. Gør dig nogle tanker om, hvad det var, der skete og hvorfor lige nu. Udtænk nye strategier til at styrke din vedholdenhed og motivation til at ændre det, du har aftalt med dig selv.

Hav fokus på det, der fungerer for dig!

”Det, du gi`r rum, gi`r du magt!”

Mindfulness-drop

”Forhindringer er de ting, vi ser, når vi fjerner vore øjne fra fokus.”

cartoon-light-bulb-17648518   Ting tàr tid!

En egenskab du med garanti får rigtig meget brug for at motionere er tålmodighed. At opretholde motivation til at gennemføre større ændringer er en proces, der bygger på gentagelser af forsøg og erfaringer.

Du ved, at du har skabt en forandring, når du lykkes med at motivere dig selv ved at gennemføre din aftale med dig selv og holder fast i den nye ændring, der er god for dig.

En amerikansk undersøgelse peger på, at hvis du hver dag gentager den samme lille ændring 70 dage i træk, så er det ensbetydende med, at du har skabt dig en forandring. En ny god vane er blevet indarbejdet. Hvis du så efter 70 dage forsøger at droppe denne nye, gode vane, så sker der det forunderlige, at du får dårlig samvittighed. Din bevidsthed begynder at ”snakke” til dig: ”Det er da dumt at holde op nu … nu gik det jo lige så godt … og jeg kunne jo faktisk godt!”. Du føler en mystisk trang til at genoptage din nye, gode vane. På den måde bliver din dårlige samvittighed altså – for engang skyld – din gode ven og hjælper.

spørgsmålstegn - billede

Hvornår starter du dine små succesfyldte skridt hen imod din forandring?

Hvad venter du på?

hånd der peger - billedetegning   I næste indlæg vil du blive præsenteret for en mageløs mester i (selv)motivation … synes jeg!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *