8 tips til at takle din vrede …

vred løve - billede tegning

Kender du det …. Du er bare så vred … rasende …. Tingene går ikke som du vil have det. Og du er bare dødtræt af det. Træt af at have det sådan. Du går rundt som løve i et bur. Fuld af trælse følelser. Som du absolut helst vil være foruden. Du føler dig magtesløs, for du ved godt, at du ikke kan bestemme alt. Og du ved godt, at du heller ikke kan bestemme over andre mennesker, og hvad de gør. Men tilværelsen former sig ikke, som du vil hà det. Og du har det svært med at komme tilrette med det.

Ligegyldigt hvad du gør, bliver du ved med at være vred og irriteret. Og du ved godt, at det ikke du`r at lade det gå ud over dine omgivelser. For det tjener hverken dig eller dem. Alligevel er det rigtig svært bare at beherske sig … styre følelserne… 

Hvad pokker skal du gøre? Hvordan kommer du af med din galde; din vrede? Nu når du ikke får det, som du vil ha det. Og du bare ikke gider hà det sådan indeni?

Vil du hà 8 tips til, hvordan du kan håndtere din vrede, så  …

1)     Få vreden ud af dit system! Fortæl om hvordan du har det. Find et                     velvilligt lyttende øre, som sidder på en person, du føler dig tryg ved, og som du har tillid til. Hvis du ikke har en sådan person inden for rækkevidde (husk telefonen og Skype er opfundet), så gå en lang tur i naturen i stedet. Et sted hvor du sjældent møder andre mennesker. Skrig din galde ud. Skæld ud. Vær rasende. Om muligt slå/spark til noget. Ikke andre. Hvis du ikke kan beherske din trang til at udøve voldelig adfærd på andre, så fjern dig fra dem. Øv ikke skade på nogen. Heller ikke dig selv.Du kan også skrive din galde ud. Giv slip på alle dine følelser. Skriv nøjagtigt   som du ville sige det. Ingen behøver læse det bagefter. Heller ikke dig selv. Du kan brænde det.

2)     Skab ændringer i din hjerne. Den hurtigste måde er via motion. Løb                 virker hurtigst. Når du motionerer øges mængden af stofferne endorfiner, serotin og dopamin, hvilket hjælper til at forøge både dit fysiske og dit psykiske velvære.

3)      Når du er vred, spænder du i kroppen. Ubevidst gør du dig klar til kamp (eller            flugt). Lav afspændingsøvelser, som får dig til at slappe af. Det gør dig roligere. For du kan nemlig ikke samtidig være rasende og vred og så slappe af. Vreden fordufter altså, når du slapper af. Fald til ro ved at lytte  til for eksempel musicure. Du kan høre nogle strofer HER

4)      Vrede er fyldt med energi. Brug energien konstruktivt. Få en masse                arbejdsopgaver fra hånden. Du kan godt arbejde, selv om du er vred. Følelser er kun følelser. Såvel som (vrede) tanker også kun er tanker. Uanset hvordan du har det psykisk, kan du godt – hvis du vil – gøre noget …handle.

5)      Du kan også handle ved aktivt at ændre dine (uhensigtsmæssige)                    tanker til nogle tanker, der er mere konstruktive for dig. Når du for eksempel tænker ”Hold fast hvor er jeg er rasende!”,  puster du til dine rasende følelser. Det kan du mærke i din krop, som spænder op. Og du kan få lyst/trang til at handle voldsomt. Måske verbalt. Måske fysisk. Og i værste fald kan du lade det fysisk gå ud over andre.  Hvis du i stedet – når du bliver opmærksom på nogle af dine uhensigtsmæssige tanker – bevidst vælger at   vende dine tanker til noget mere konstruktivt, som for eksempel ”Tag det nu roligt.”, så kan du også mærke det på dine følelser, som bliver mere rolige. Din krop bliver gradvist mere og mere afspændt, jo mere rolig du forholder dig til dig selv.

6)      Træk vejret dybt ned i maven flere gange. Håndtering af vrede er også at være tålmodig.

7)      Hvis noget af ovennævnte ikke hjælper (godt nok) har du stadig en mulighed:         Du kan du vælge at acceptere tingenes tilstand – og dermed de følelser, du har inde i dig. At acceptere betyder ikke, at du bare affinder dig med tingenes tilstand. Selv om der faktisk ikke er noget, du kan gøre. At acceptere betyder derimod, at du er villig til at hà det, som du har det. Uanset hvordan  du har det. Det vil sige, at du er villig til at rumme dine trælse (vrede) følelser.Vel vidende at på et eller andet tidspunkt (gad vide hvornår …) ændrer dine følelser sig af sig selv. Det har du nemlig tidligere erfaring med.

8)      Endelig kan du – specielt efter at du har fået det hele lidt på afstand – tænke          over, hvad du kan lære af det, du har været igennem. Og hvordan du fremadrettet          kan undgå at bringe dig selv i sådan en tilstand/situation igen. Hvis du kan! For man kan ikke forudse alting. Men det hjælper, når du har nogle redskaber at gribe til næste gang, du ikke kan få det, som du vil hà det.

vrede vs glæde - billede af vægt - god til blog     

spørgsmålstegn - billede Hvad fungerer bedst for dig?

Det hjalp mig at trække vejret dybt mange gange + gå en tur i fitnesscenter + skrive dette indlæg … kan jeg mærke! Så fik jeg da også noget både produktivt og konstruktivt ud af min vrede.

bright-idea-light-bulb-mascot-10684077  P.S.: Ved du for resten godt, at vrede, raseri – og andre trælse                                          følelser gør dine smerter værre?

Fik du læst bladet I FORM Dit bedre jeg … hvor jeg gìr dig endnu flere tips til at håndtere din vrede?

Har du brug for specifikt at lære mere om, hvordan DU kan lære at bruge vreden som vejviser og vise din vrede på en okay måde?

Det har jeg et online kursus om:

Læs mere om kurset HER

Kurset er p.t. lukket for tilmelding.

Men du kan tilmelddig en uforpligtende venteliste til  mit online kursus HER

7 thoughts on “8 tips til at takle din vrede …

  1. Det her har virkelig hjulpet mig og er en ting jeg vil prøve at huske når jeg bliver vred. Det sker nemlig altid for mig, at når man er den søde, der altid skal være den forstående og tilgivende, at det så bliver svært at sige nej og vise sine grænser, det skaber en stor vrede inde i mig selv, men nu vil jeg huske det her råd. Så tak

  2. Tusind tak for rådene.

    Jeg har just lært at al min vrede var en kæmpe energi jeg altid kunne trække på hvis jeg havde brug for det.

    Og den (energien) har jeg haft utrolig meget gavn af for at løse problemer.

    Men ved at bruge min vrede og dertilhørende energi har jeg skabt meget negativ energi inde i mig selv og det har ædt mig op gang på gang og givet mig meget bitterhed inde i mig.

    Jeg lærte for nylig at give slip på vreden og istedet tillade mig selv at blive ked af det og mærke efter.

    Derefter fik jeg energien til at løse det der nu skulle ordnes.

    Jeg er så taknemmelig for at jeg har lært det her nu og rådene kan jeg sagtens have med i min mentale baggage?

  3. Mange tak for de gode råd og informationerne.
    Jeg har været en værre hidsigprop på det sidste, men nu kan jeg begynde arbejde med det.
    Mange tak 🙂

    • Tak for dine gode ord. Jeg er glad for, at du synes, at rådene er gode.

      De bedste hilsner
      Leila

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *